Το Θεάτρο στην Εκπαίδευση: Όταν τα παιδιά γίνονται «ηθοποιοί»

by admin

Από το 2008 ο Διεθνής Οργανισμός για το Θέατρο στην Εκπαίδευση IDEA (International Drama/Theatre&Education Association) έχει ορίσει την 27η Νοεμβρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση (IDEA Day) και καλεί τα μέλη του αλλά και όλους όσοι εμπλέκονται με το θέατρο, το εκπαιδευτικό δράμα, το θεατρικό παιγνίδι, σε οποιαδήποτε διαδικασία τυπικής ή μη τυπικής εκπαίδευσης να το γιορτάζουν με τον πιο πρόσφορο για κάθε περίπτωση τρόπο.

Χαιρετίζουμε λοιπόν, την Παγκόσμια αυτή ημέρα, με λίγα λόγια σχετικά με το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

Είναι ενδιαφέρουσα η συζήτηση σχετικά με τα εξής ερωτήματα:

α) αν το Θέατρο στην Εκπαίδευση πρέπει να διδάσκεται  ως κάτι που αξίζει αυτό καθαυτό, ή θα μπορούσε να το δει κανείς ως ένα μέσον διεύρυνσης της μάθησης σε άλλα διδακτικά πεδία,

β) αν θα έπρεπε το Θέατρο να αποτελεί ένα διδακτικό πεδίο αυτό καθαυτό στην Εκπαίδευση, ή να διδάσκεται για το σύνολο της γνώσης, των δεξιοτήτων και των αξιών που προέρχονται απ’ αυτό και

γ) αν το Θέατρο στην Εκπαίδευση, απευθύνεται σε μερικά χαρισματικά άτομα, ή είναι για όλους.

Το «Παγκόσμιο Συνέδριο για τις Τέχνες στην Εκπαίδευση: Χτίζοντας Δημιουργικές Ικανότητες για τον 21ο αιώνα», που έγινε στη Λισαβόνα, 6-9 Μαρτίου 2006, διοργανωμένο από την Ουνέσκο, προσπάθησε να απαντήσει στα ερωτήματα αυτά. Συνέταξε, λοιπόν, έναν Οδικό Χάρτη για τις Τέχνες στην Εκπαίδευση, επομένως και για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, ο οποίος διαμορφώνει μια συνολική απάντηση σ’ αυτά τα ερωτήματα και δίνει έμφαση στο ότι η δημιουργική και πολιτισμική ανάπτυξη θα έπρεπε να είναι μια βασική λειτουργία της εκπαίδευσης.

Εξ άλλου, η έρευνα δείχνει πως το Θέατρο στην Εκπαίδευση, ως πολιτιστική έκφραση και  δημιουργική δραστηριότητα,συνεισφέρει στην ενδυνάμωση της διαδικασίας του να μαθαίνεις πώς να μαθαίνεις, να μαθαίνεις να δρας, να υπάρχεις και να μαθαίνεις μαζί με άλλους. Όλα αυτά μπορούν να συμβάλουν ώστε κάθε άνθρωπος να ζει μια ζωή με αυτοπεποίθηση, φαντασία, ευρηματικότητα, κριτική σκέψη και γενικά με χαρακτηριστικά που είναι απαραίτητα στον σύγχρονο κόσμο.

Βασικοί στόχοι του Θεάτρου στην Εκπαίδευση, όπως σήμερα διαμορφώνονται από την σχετική έρευνα και από τον Οδικό Χάρτη για τις Τέχνες στην Εκπαίδευσηείναι οι εξής:

  1. Μεταφορά των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην εκπαίδευση και την πολιτισμική συμμετοχή

Ο πρώτος στόχος του Θεάτρου στην Εκπαίδευση, είναι η ανάπτυξη της προσωπικότητας, των ταλέντων και των νοητικών και σωματικών ικανοτήτων του παιδιού, η ενθάρρυνση του παιδιού να συμμετέχει πλήρως με τα δικά του μέσα, στο πολιτισμικό και μαθησιακό γίγνεσθαι της τάξης και ο εφοδιασμός του μεποικίλες ευκαιρίες για δραστηριότητες που είναι ταυτοχρόνως πολιτισμικές, μαθησιακές, ψυχαγωγικές και ελεύθερου χρόνου.

  1. Ανάπτυξη Ατομικών και Κοινωνικών Δεξιοτήτων

Όλα τα ανθρώπινα όντα έχουν ένα δημιουργικό δυναμικό. Το Θέατρο στην Εκπαίδευση προσφέρει ένα περιβάλλον και πρακτικές στις οποίες ο/η μαθητής/τρια εμπλέκεται ενεργά αποκτώντας  δημιουργικές εμπειρίες και ανάπτυξη.Η έρευνα δείχνει ότι μαθητές και μαθήτριες που υποβοηθούνται και εμψυχώνονται σε διαδικασίες που σχετίζονται με το Θέατρο (και μάλιστα τέτοιες που να εμπεριέχουν στοιχεία της δικής τους κουλτούρας), καλλιεργούν δημιουργικότητα και πρωτοβουλία, γόνιμη φαντασία, συναισθηματική νοημοσύνη και ένα ηθικό «μέτρο», ικανότητα για κριτική σκέψη, αίσθηση αυτονομίας και ελευθερία σκέψης και πράξης.Ακόμη, το Θέατρο στην Εκπαίδευση  διεγείρει την αντιληπτική τους ανάπτυξη.

Η ενασχόληση με το Θέατρο στην Εκπαίδευση είναι ένας εγγυημένος τρόπος να επαυξηθούν η φαντασία, η δημιουργικότητα, η αυτο-έκφραση, πράγματα απαραίτητα για την ολοκληρωμένη ανάπτυξη της προσωπικότητας, αλλά και υποβοηθητικά στοιχεία για μια καλύτερη μάθηση. Ταυτοχρόνως, συντελούν στην ανάπτυξη κλίματος αλληλεγγύης, οικειότητας και αποδοχής των συναισθημάτων. Καθώς το Θέατρο στην Εκπαίδευση ενθαρρύνει την συγκινησιακή εμπλοκή, οδηγεί σε μια καλύτερη ισορροπία ανάμεσα στην αντιληπτική και τη συναισθηματική ανάπτυξη. Ακόμη, γίνεται το μέσον για την καλλιέργεια μιας κουλτούρας δημοκρατίας, ειρήνης, κοινωνικής συνείδησης, αποδοχής των πολιτισμικών διαφορών.

Στο Θέατρο στην Εκπαίδευση εκφράζονται ποικίλες κοινωνικές καταστάσεις, διαπροσωπικές σχέσεις, συναισθήματα και ιδέες, αρμονίες και κακοφωνίες, ζητήματα ατομικού και συλλογικού ενδιαφέροντος. Κι αυτό γίνεται με τη συμβολή της σκέψης, της φαντασίας, της κριτικής ικανότητας, της δημιουργικότητας, της ικανότητας για έκφραση και επικοινωνία. Το Θέατρο στην Εκπαίδευση έχει την ιδιαιτερότητα να αντικατοπτρίζει τη ζωή μέσω της ‘ενσάρκωσης’ των ζητημάτων από ζωντανούς, δρώντες ανθρώπους γι αυτό είναι το πεδίο που πιο πολύ από κάθε άλλο μπορεί να μιμηθεί τη ζωή στις διάφορες εκφάνσεις της. Έτσι γίνεται το ‘ζωντανό παράδειγμα’ των εκφάνσεων αυτών και ‘πεδίο δοκιμής’ τους μέσα στην τάξη, καθώς και αφορμή για συζήτηση.

  1. Συμβολή στην Ποιότητα της Εκπαίδευσης

Το Θέατρο στην Εκπαίδευση συμβάλλει στην ενεργητική μάθηση, προξενεί το ενδιαφέρον και τον ενθουσιασμό των φοιτητών/τριών και μαθητών/τριών, αυξάνει τον σεβασμό για και την εμπλοκή με την προσωπικότητα και την κουλτούρα τους και, με την διδασκαλία της στα παιδαγωγικά τμήματα δημιουργεί εξασκημένους/ες και ευαισθητοποιημένους/ες εκπαιδευτικούς .

Στο σχολείο, το Θέατρο στην Εκπαίδευση μπορεί να πάρει τον χαρακτήρα του ευχάριστου και αποτελεσματικού φορέα παραγωγής της γνώσης, καθώς με στοχευμένες ενέργειες, κάθε μάθημα μπορεί να μετατραπεί σε μικρότερο ή μεγαλύτερο θεατρικό ‘σενάριο’, μέσα στο οποίο δρουν και διαδρούν τα πρόσωπα, οι οντότητες, τα ζώα, τα φυτά, τα πράγματα, τα σωματίδια, οι ενέργειες, τα φαινόμενα, οι αριθμοί, οι αριθμητικές πράξειςκ.λ.π., που εμπεριέχονται στο εκάστοτε μάθημα και τα οποία παριστάνονται /ενσαρκώνονται μέσω θεατρικών αυτοσχεδιασμών των παιδιών, αποκτώντας έτσι, ορατή ‘υπόσταση’. Δίνει έτσι την ευκαιρία για μια εφαρμογή της ενεργητικής μάθησης με μέσον την ίδια την ύπαρξη των παιδιών(με νου/γλώσσα/σώμα/συναισθήματα), την προσωπικότητα και την κουλτούρα τους.

  1. Προώθηση της έκφρασης της Πολυπολιτισμικότητας

Με το Θέατρο στην Εκπαίδευση τα παιδιά μπορούν να εκφράσουν την κουλτούρα τους και να το χρησιμοποιήσουν ως μέσον έκφρασης μιας πολιτισμικής γνώσης που κατέχουν. Το Θέατρο στην Εκπαίδευση ενδυναμώνει την ατομική πολιτισμική συνείδηση, ενθαρρύνει την γλωσσική και πολιτισμική διαφορετικότητα  και είναι το μέσον με το οποίο η γνώση και η εκτίμηση των τεχνών και της κουλτούρας μεταφέρονται από τον εμψυχωτή/την εμψυχώτρια στο κάθε άτομο και από το άτομο προς την μαθητική κοινότητα.

⭐️Ακολουθήστε τη σελίδα μας στο facebook: Zerotoeighteen και στο instagram: zerotoeighteengr

You may also like

Αφήστε ένα σχόλιο

Εγγραφείτε στο Newsletter για νέες αναρτήσεις και συμβουλές.

Copyright @2022 – Zero to eighteen. All rights reserved.